УРОВЕНЬ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА КАК ПРЕДИКТОР ДЕСТРУКТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ ПОДРОСТКОВ

Цитирование: Федоренко М.В., Белоусова М.В., Четырчинская Т.В. Уровень эмоционального интеллекта как предиктор деструктивного поведения подростков // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 3 (140). – С.261-266.

Автор(ы): М.В. Федоренко, М.В. Белоусова, Т.В. Четырчинская

Название статьи: Уровень эмоционального интеллекта как предиктор деструктивного поведения подростков

DOI: 10.34772/KPJ.2020.140.3.037

Аннотация. В современном обществе проблема управления агрессивным поведением подростков все больше привлекает внимание исследователей. Взаимосвязь таких личностных характеристик, как агрессивность, тревожность и эмоциональный интеллект у условно осужденных подростков дает ответ на некоторые вопросы, связанные с предотвращением девиантного и асоциального поведения. В статье приведены результаты исследования эмоционального интеллекта и особенностей личности подростков, осужденных к условному сроку.

Цель исследования: изучение уровня эмоционального интеллекта, сравнение специфики агрессии и тревожности у условно осужденных и законопослушных подростков. Методы исследования: опросник Басса-Дарки (BDI) – для оценки агрессивности и враждебности; опросник Спилбергера в адаптации Ханина (STАI) для оценки ситуационной и личной тревожности; тест Холла (EIS) – для изучения уровня эмоционального интеллекта.

Показано, что сравнительный анализ выявил достоверные различия всех показателей теста EIS, ситуационной и личностной тревожности (STAI), косвенной агрессии и чувства вины BDI у условно осужденных подростков и законопослушных подростков. Корреляционный анализ показал, что чем более агрессивен условно осужденный подросток, тем ниже его эмоциональный интеллект, мотивация, эмоциональная осведомленность, тем хуже он различает эмоции других людей.

Выявленные значимые взаимосвязи между личностными характеристиками, эмоциональным интеллектом и агрессией показали, что можно контролировать враждебность и агрессию подростков, приговоренных к условным срокам, если повышаются их мотивация и эмоциональная осведомленность.

Актуальность исследования. Психологический статус подростков, осужденных к условному сроку, показывает направление для психокоррекционной работы с ними, которое должно включать, помимо индивидуальных консультаций, групповую работу по снижению агрессии, ситуационной и личной тревожности и, что наиболее важно, формированию эмоциональной компетентности.

Ключевые слова: эмоциональный интеллект, агрессивность, враждебность, условно осужденные подростки, асоциальное поведение, деструктивные проявления.

Контактные данные: fedorenko60@mail.ru, belousova.marina@mail.ru, tu1975.12.27@gmail.com

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Fedorenko M., Belousova M., Chetyrchinskaya T. Level of emotional intelligence as predictor destructive behaviour of adolescents // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 3 (140). – С.261-266.

Author(s): M. Fedorenko, M. Belousova, T. Chetyrchinskaya

Name of article: Level of emotional intelligence as predictor destructive behaviour of adolescents

DOI: 10.34772/KPJ.2020.140.3.037

Abstract. In the modern society, the problem of managing the aggressive behavior of adolescents is increasingly attracting the attention of the researchers. The relationship of personal characteristics such as aggressiveness, anxiety and emotional intelligence in conditionally convicted adolescents provides an answer to some questions related to the prevention of deviant and asocial behavior. The article contains the results of the study of emotional intelligence and personality characteristics of teenagers sentenced to probation.

The aim of the study is to issue the level of emotional intelligence, to compare the specifics of aggression and anxiety in suspended convicts and law-abiding teenagers. Research methods: Bass-Darkey Questionnaire (BDI) – to assess aggressiveness and hostility; Spielberger Questionnaire in Hanin Adaptation (STAI) to assess situational and personal anxiety; Hall ‘s test (EIS) is to study the level of emotional intelligence.

Results of the research. It is shown that the comparative analysis revealed reliable differences in all indicators of the EIS test, situational and personal anxiety (STAI), indirect aggression and BDI guilt in conditionally convicted teenagers and law-abiding teenagers. Correlation analysis showed that the more aggressive a probation teenager is, the lower his emotional intelligence, motivation, emotional awareness, the worse he distinguishes other people ‘s emotions.

The significant relationships identified within personality characteristics, emotional intelligence and aggression have shown that it is possible to control the hostility and aggression of adolescents sentenced to probation if their motivation and emotional awareness are increased.

Relevance of a research. The psychological status of adolescents sentenced to probation shows a direction for psychological correction work with them, which should include, in addition to individual consultations, group work to reduce aggression, situational and personal anxiety and, most importantly, the formation of emotional competence.

Keywords: emotional intelligence, aggressiveness, hostility, suspended teenagers, asocial behavior, destructive manifestations.

The contact details of authors: fedorenko60@mail.ru, belousova.marina@mail.ru, tu1975.12.27@gmail.com

Full version of articleDOWNLOAD