Цитирование: Петрищева Н.Н. Формирование коммуникативной культуры социального педагога в процессе профессиональной подготовки в педагогическом вузе // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 6 (143). — С.76-82.
Автор(ы): Н.Н. Петрищева
Название статьи: Формирование коммуникативной культуры социального педагога в процессе профессиональной подготовки в педагогическом вузе
DOI: 10.51379/KPJ.2020.12.19.010
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью изучения психолого-педагогических условий формирования коммуникативной культуры будущих социальных педагогов в условиях профессиональной подготовки в педагогическом вузе, необходимостью поиска новых способов и методов создания условий для эффективного развития коммуникативной культуры студентов направленности (профиля) «Социальная педагогика и психология». Целью статьи является разработка программы мероприятий, способствующих созданию новых условий формирования коммуникативной культуры будущего социального педагога с учетом дистанционных форм организации учебного процесса. В статье описан проведенный теоретический анализ научных трудов ряда авторов (педагогов, психологов, социологов); выделены и уточнены основные дефиниции исследования; описаны диагностируемые показатели; выбран диагностический инструментарий для их оценки. Описаны ход эксперимента, его результаты и выводы; доказана актуальность выбранной темы. Статья предназначена для работников сферы образования, исследователей, руководителей образовательных организаций.
Ключевые слова: коммуникация, коммуникативная культура, социальный педагог, вуз, профессиональная подготовка.
Контактные данные: pi3nn@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Petrishcheva N. Formation of the communicative culture of a social teacher in the process of professional training at a pedagogical university // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 6 (143). — р.76-82.
Author(s): N. Petrishcheva
Name of article: Formation of the communicative culture of a social teacher in the process of professional training at a pedagogical university
DOI: 10.51379/KPJ.2020.12.19.010
Abstract. The relevance of the article is due to the need to study the psychological and pedagogical conditions for the formation of the communicative culture at future social teachers in the conditions of professional training in a pedagogical university, the need to search for new ways and methods of creating conditions for the effective development of the communicative culture of students of the orientation (profile) «Social Pedagogy and Psychology». The purpose of the article is to develop a program of activities that contribute to the creation of new conditions for the formation of the communicative culture of the future social teacher, taking into account the distance forms of organizing the educational process. The article described the theoretical analysis of the scientific works of a number of authors (teachers, psychologists, sociologists), highlighted and clarified the main definitions of the study, described the diagnosed indicators and selected diagnostic tools for their assessment. The course of the experiment, its results and conclusions were described, the relevance of the chosen topic was proved. The article is intended for educators, researchers, heads of educational organizations.
Keywords: communication, communicative culture, social educator, university, professional training.
The contact details of authors: pi3nn@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD