ФОРМИРОВАНИЕ ЭРГОНОМИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ В ВУЗЕ

Цитирование: Окулова Л.П. Формирование эргономической компетенции будущих педагогов в вузе // Казанский педагогический журнал. — 2020. —  2 (139). — С.114124. 

Автор(ы): Л.П. Окулова  

Название статьи: Формирование эргономической компетенции будущих педагогов в вузе 

DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.015 

Аннотация. Автором исследуется проблема подготовки будущих педагогов к профессиональной деятельности. Цель статьи заключается в выявлении возможности формирования эргономической компетенции у будущих педагогов в вузе посредством внедрения предлагаемой системы подготовки педагогов. В исследовании применялись методики: опросники, эссе, тесты, анализ и обобщение научных исследований по проблеме формирования эргономической компетенции. Показаны возможности формирования эргономической компетенции будущих педагогов направления «Педагогическое образование» профиля «Начальное образование» в процессе обучения в вузе посредством внедрения системы формирования эргономической компетенции будущих педагогов. На основании эргономического подхода в исследовании эргономической компетенции выявлено, что данный феномен в педагогике практически не исследован. Даны определения понятиям «эргономическая компетенция будущих педагогов», «формирование эргономической компетенции будущих педагогов». Представлена система формирования эргономической компетенции будущих педагогов, имеющая теоретическое обоснование. Дана характеристика компонентам и этапам предлагаемой системы. Предложена система измерителей эргономической компетенции будущих педагогов; описаны результаты экспериментального исследования по внедрению в образовательный процесс системы формирования эргономической компетенции будущих педагогов в вузе. 

Ключевые слова: эргономика, эргономический подход, эргономическая компетенция, будущие педагоги, вуз, формирование, развитие личности, безопасность, комфорт, образовательный процесс. 

Контактные данные: lokulova@yandex.ru 

Полная версия статьи:  СКАЧАТЬ

 


 

Quoting: Okulova L. Formation of ergonomic competence of future teachers at the university // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 2 (139). — р.114124. 

Author(s)L. Okulova  

Name of articleFormation of ergonomic competence of future teachers at the university 

DOI10.34772/KPJ.2020.139.2.015 

Abstract. The author explores the problem of preparing future teachers for professional activities. The purpose of the article is to identify the possibility of the formation of ergonomic competence among future teachers at the university by introducing the proposed system of teacher training. The following methods were used in the study: questionnaires, essays, tests, analysis and generalization of scientific research on the problem of the formation of ergonomic competence. The possibilities of ergonomic competence formation for future teachers of the “Pedagogical education” direction of the “Primary education” profile in the process of studying at the university through the introduction of an ergonomic competence formation system for future teachers are shown. Based on the ergonomic approach, the study of ergonomic competence revealed that this phenomenon has not been practically studied in pedagogy. Definitions to the concepts “ergonomic competence of future teachers”, “formation of ergonomic competence of future teachers” are given. A system for the formation of ergonomic competence among future teachers is presented, which has a theoretical justification. The characteristic to the components and stages of the proposed system is given. A system of measuring ergonomic competence of future teachers is proposed, the results of an experimental study on introducing into the educational process a system of forming ergonomic competence of future teachers at the university are described. 

Keywords: ergonomics, ergonomic approach, ergonomic competence, future teachers, university, formation, personality development, safety, comfort, educational process. 

The contact details of authorslokulova@yandex.ru 

Full version of article:  DOWNLOAD