Цитирование: Матушанский Г.У., Шакурова М.Ф. Функции научно-методического сопровождения при подготовке участников чемпионата «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia) // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 5 (154). — С.123-129.
Автор(ы): Г.У. Матушанский, М.Ф. Шакурова
Название статьи: Функции научно-методического сопровождения при подготовке участников чемпионата «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia)
DOI: 10.51379/KPJ.2022.156.6.015
Аннотация. В современных условиях развития общества ключевым инструментом повышения качества образования, и средством его независимой оценки стали стандарты и принципы международного движения WorldSkills. Благодаря разработанности и целостности оценочных процедур, методическому обеспечению, условий конкурсных программ, движение «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia) позволяет выстроить образовательный процесс, предоставляющий подготовку рабочих кадров высокого уровня. В связи с этим появилась необходимость научно-методического сопровождения подготовки участников движения «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia). В рамках нашего исследования процесс тренировки конкурсантов представляется как целостная, динамично развивающаяся система. Системообразующим фактором, которой выступает цель педагогической деятельности – результативная подготовка участника чемпионата «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia). Сделаны выводы, что на каждом этапе подготовки участников движения сопровождение играет значительную роль и является эффективным методом, реализующим все текущие потребности субъектов на протяжении всего периода обучения. Нами проведено исследование функций научно – методического сопровождения подготовки конкурсантов к чемпионатам на всех уровнях. Мы их поделили на две группы, где первая группа включает функции, раскрывающие организационные моменты сопровождения, вторая группа содержит функции, относящиеся к развитию личности конкурсантов. В статье мы их рассматриваем в порядке последовательности этапов сопровождения. Их освоение способствует успешной подготовке участников движения; формирует умение конкурсантов эффективно работать в команде и творчески решать поставленные задачи, используя все доступные средства. Также формирует способности к эффективному взаимодействию и обмену опытом с зарубежными коллегами, освоению новейшего оборудования, профессиональных инноваций, что не представляется возможным без научно-методического сопровождения подготовки конкурсантов к чемпионату «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia).
Ключевые слова: движение «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia), подготовка конкурсантов, научно-методическое сопровождение, функции сопровождения, выявление и применение функций.
Контактные данные: grigmat@bk.ru, m.shakurova@inbox.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Matushansky G., Shakurova M. Functions of scientific and methodological support in the preparation of participants in the competition «Young Professionals» (WorldSkills Russia) // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 5 (154). — Р.123-129.
Author(s): G. Matushansky, M. Shakurova
Name of article: Functions of scientific and methodological support in the preparation of participants in the competition «Young Professionals» (WorldSkills Russia)
DOI: 10.51379/KPJ.2022.156.6.015
Abstract. In modern conditions of society’s development, the standards and principles of the WorldSkills movement have become a key tool for improving the quality of education and a means of its independent assessment. Thanks to the development and integrity of evaluation procedures, methodological support, conditions of competitive programs, the «Young Professionals» (WorldSkills Russia) movement allows you to build an educational process that provides training of high-level workers. In this connection, there was a need for scientific and methodological support for the training of participants in the WorldSkills movement. Within the framework of our research, the training process of the contestants is presented as an integral, dynamically developing system. The system–forming factor of which is the goal of pedagogical activity — the effective preparation of the participant of the WorldSkills championship. We have conducted a study of the functions of scientific and methodological support for the preparation of contestants for the championships at all levels. We divided them into two groups, where the first group includes functions that reveal organizational aspects of support, the second group contains functions related to the development of the personality of the contestants. The following conclusions are made that at each stage of the training of participants in the WorldSkills movement, support plays a significant role and is an effective method that implements all the current needs of subjects throughout the entire training period. In the article we consider them in the order of the sequence of maintenance stages. Their development contributes to the successful preparation of the participants of the movement; forms the ability of the contestants to work effectively in a team and creatively solve tasks using all available means; forms the ability to effectively interact and exchange experience with foreign colleagues, mastering the latest equipment, professional innovations, which is not possible without scientific and methodological support for the preparation of contestants for the «Young Professionals» (WorldSkills Russia) championship.
Keywords: WorldSkills movement, preparation of contestants, scientific and methodological support, support functions, identification and application of functions.
The contact details of authors: grigmat@bk.ru, m.shakurova@inbox.ru
Full version of article: DOWNLOAD