Цитирование: Шестакова Л.М. Эмоциональное воспитание при формировании эстетической культуры ребенка // Казанский педагогический журнал. — 2023. — № 1 (156). — С.235-241.
Автор(ы): Л.М. Шестакова
Название статьи: Эмоциональное воспитание при формировании эстетической культуры ребенка
DOI: 10.51379/KPJ.2023.158.1.027
Аннотация. Данная статья посвящена проблемам эмоционального воспитания детей эстетическими средствами. Актуальность статьи обусловлена усилением потребности воспитания подрастающего поколения, подтвержденной законодательными документами. Анализируя специфику формирования эстетической культуры ребенка, автор приходит к выводу о взаимосвязи эмоционального и эстетического воспитания. В этом контексте автором исследуется понятие эмоционального воспитания.
В статье представлены результаты экспериментального исследования, которое проводилось в течение трех лет на базе МАДОУ «Детский сад № 107». Использовались методики диагностики эмоционального интеллекта. Результаты говорят о необходимости дальнейшей исследования развития эмоционального интеллекта с использованием разнонаправленной эстетической деятельности.
Исследование представляет интерес для педагогов образовательных организаций и родителей. Оно показывает важность и значимость развития эмоционального интеллекта ребенка и формирования навыков правильного эмоционального реагирования на эстетическое воздействие.
Ключевые слова: эстетическая культура личности, эстетическое воспитание, эмоциональное воспитание, эмоциональный интеллект, компоненты эмоционального интеллекта.
Контактные данные: lilia-centr@inbox.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Shestakova L. Emotional education in the formation of the aesthetic culture of the child // Kazan pedagogical journal. — 2023. — № 1 (156). — Р.235-241.
Author(s): L. Shestakova
Name of article: Emotional education in the formation of the aesthetic culture of the child
DOI: 10.51379/KPJ.2023.158.1.027
Abstract. This article is devoted to the problems of emotional education of children by aesthetic means. The relevance of the article is due to the increased need for the upbringing of the younger generation, confirmed by legislative documents. Analyzing the specifics of the formation of the aesthetic culture of the child, the author comes to the conclusion about the relationship between emotional and aesthetic education. In this context, the author explores the concept of emotional education.
The article presents the results of an experimental study that was conducted for three years on the basis of MADOU «Kindergarten No. 107». Methods of diagnostics of emotional intelligence were used. The results indicate the need for further research on the development of emotional intelligence using multidirectional aesthetic activity.
The study is of interest to teachers of educational organizations and parents. It shows the importance and significance of the development of the emotional intelligence of the child and the formation of skills for the correct emotional response to aesthetic impact.
Keywords: aesthetic culture of personality, aesthetic education, emotional education, emotional intelligence, components of emotional intelligence.
The contact details of authors: lilia-centr@inbox.ru
Full version of article: DOWNLOAD