ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ КАК ПРЕДИКТОР АКАДЕМИЧЕСКОЙ УСПЕВАЕМОСТИ

Цитирование: Мухаметзянов И.Ш. Эмоциональный интеллект как предиктор академической успеваемости // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 3 (152). — С.155-161.

Автор(ы): И.Ш. Мухаметзянов

Название статьи: Эмоциональный интеллект как предиктор академической успеваемости

DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.020

Аннотация. Эмоции и их генеральная совокупность в форме эмоционального интеллекта оказывают значимое влияние на жизнь и деятельность человека. Эмоциональный интеллект позволяет личности распознать собственные эмоции, управлять ими. Кроме того, он позволяет и распознавать эмоции других людей, и обеспечивать позитивную межличностную коммуникацию. Значение эмоционального интеллекта для учебной деятельности обусловлено его влиянием на ее результаты, на успеваемость учащихся, позволяет не только получать знания, но и демонстрировать их окружающим с учетом их эмоционального состояния. Достаточно большое число работ, особенно в последние три года, подтверждают значимость учета эмоционального интеллекта в деятельности образовательных организаций. Программы развития его до пандемии носили точечный, индивидуальный характер. В период пандемии и после нее, с учетом стремительного роста психических проблем данные программы должны носить массовый характер. И только система образования позволяет сделать это с учетом психологии детей и подростков, в оптимальный для формирования личности возраст и для всех учащихся одновременно.

Ключевые слова: Эмоциональный интеллект, успеваемость учащихся, дистанционное и смешанное обучение, психологическая коррекция, информатизация образования.

Контактные данные: ishm@inbox.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Mukhametzyanov I. Emotional intelligence as a predictor of academic performance // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 3 (152). — Р.155-161.

Author(s): I. Mukhametzyanov

Name of article: Emotional intelligence as a predictor of academic performance

DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.020

Abstract. Emotions and their integrity in the form of emotional intelligence have a significant impact on human life and activity. Emotional intelligence allows a person to recognize their own emotions, manage them. In addition, it allows them to recognize the emotions of other people and provide positive interpersonal communication. The significance of emotional intelligence for educational activities is due to its influence on their results, on the academic performance of students, it allows not only to gain knowledge, but also to present it to others, considering their emotional state. Quite considerable amount of works, especially in the last three years, confirm the importance of considering emotional intelligence in the activities of educational organizations. Its development programs before the pandemic were of an individual nature. During the pandemic and after it, considering the rapid growth of mental problems, these programs should be of a widespread and universal nature. And only the education system allows to do this, considering the psychology of children and adolescents, at the optimal age for the formation of personality and for all students at the same time.

Keywords: Emotional intelligence, students’ academic performance, distance and blended learning, psychological correction, informatization of education.

The contact details of authors: ishm@inbox.ru

Full version of article: DOWNLOAD