ЛИЧНОСТНЫЕ ФАКТОРЫ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГОВ

Цитирование: Шафикова Г.Р., Псянчина З.В. Личностные факторы эмоционального выгорания современных педагогов // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 4 (147). – С.213-219.

Автор(ы): Г.Р. Шафикова, З.В. Псянчина

Название статьи: Личностные факторы эмоционального выгорания современных педагогов

DOI: 10.51379/KPJ.2021.148.4.028

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью комплексной профилактики синдрома эмоционального выгорания педагогов. Цель статьи заключается в выявлении личностных факторов эмоционального выгорания современных педагогов общеобразовательных организаций. В статье раскрываются особенности проявления синдрома эмоционального выгорания у современных педагогов, выделяются преобладающие симптомы, внутренние факторы их появления. Авторами проведен анализ исследований внутренних факторов эмоционального выгорания педагогов, выделены преобладающие личностные и мотивационные факторы данного феномена. На основе статистического анализа данных определено содержание психологического сопровождения профилактики эмоционального выгорания педагогов: осмысление профессиональной деятельности, развитие позитивного самоотношения, регуляции эмоциональных состояний, коммуникации, забота о своем психологическом здоровье, повышение уровня психологической грамотности, улучшение нравственно-психологического климата в коллективе. Статья предназначена для психологов и руководителей общеобразовательных организаций.

Ключевые слова: эмоциональное выгорание, педагог, симптомы эмоционального выгорания педагогов, личностные факторы, профилактика, причины выгорания.

Контактные данные: shafikova@inbox.ru, zpsyanchina@inbox.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Shafikova G., Psyanchina Z. Personal factors of emotional burnout of modern teachers // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 4 (147). – Р.213-219.

Author(s): G. Shafikova, Z. Psyanchina

Name of article: Personal factors of emotional burnout of modern teachers

DOI: 10.51379/KPJ.2021.148.4.028

Abstract. The relevance of the article is due to the need for comprehensive prevention of the emotional burnout syndrome of teachers. The purpose of the article is to identify the personal factors of emotional burnout of modern teachers of general education organizations. The article reveals the features of the manifestation of emotional burnout syndrome in modern teachers, highlights the predominant symptoms, internal factors of their appearance. The authors analyzed the internal factors of emotional burnout of teachers, highlighted the prevailing personal and motivational factors of this phenomenon. On the basis of statistical analysis of data content of psychological support for prevention of emotional burnout of teachers is determined: understanding of professional activity, development of positive self-attitude, regulation of emotional states, communication, concern for their psychological health, improvement of psychological literacy level, improvement of moral and psychological climate in the team. The article is intended for psychologists and heads of general education organizations.

Keywords: emotional burnout, teacher, symptoms of emotional burnout of teachers, personal factors, prevention, causes of burnout.

The contact details of authors: shafikova@inbox.ru, zpsyanchina@inbox.ru

Full version of article: DOWNLOAD