Цитирование: Корецкая И.А., Денисов И.В. Анализ динамики тревожных и депрессивных состояний участников образовательного процесса в странах с разными ограничительными мерами в период пандемии COVID-19 // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 4 (147). — С.234-240.
Автор(ы): И.А. Корецкая, И.В. Денисов
Название статьи: Анализ динамики тревожных и депрессивных состояний участников образовательного процесса в странах с разными ограничительными мерами в период пандемии COVID-19
DOI: 10.51379/KPJ.2021.148.4.031
Аннотация. Пандемия COVID-19, начавшая в феврале 2020 года, продолжается до сих пор. Изменения в эмоциональной сфере произошедшие в начале пандемии эволюционировали в зависимости от мер, принятых правительствами разных стран. Целью данного исследования было сравнить тревожность и депрессивность у турецких и российских студентов в период пандемии. Исследование проводилось в два этапа: май 2020 года (ограничительные меры введены около 2-х месяцев) и декабрь 2020 года (ограничительные меры введены 9 месяцев).
Выбор стран был обусловлен разным государственным отношением к эпидемиологической обстановке.
В качестве методики исследования была выбрана госпитальная шкала тревоги и депрессии HADS (The Hospital Anxiety and Depression Scale), разработанная для первичного выявления депрессии и тревоги. Выбор методики был связан с тем, что она переведена на национальные языки России и Турции и соответствует всем психометрическим требованиям.
В России, где меры, принятые правительством, были менее жесткими, чем в Турции, уровни депрессии и тревоги снизились, в отличии от Турции, где данные уровни, наоборот, повысились.
Ключевые слова: дистанционное обучение, высшее образование, COVID-19, тревога, депрессия.
Контактные данные: ikoretskay@mail.ru, denisov.id@gmail.com
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Koretskaya I., Denisov I. Analysis of the dynamics of anxious and depressive states of participants in the educational process in countries with different restrictive measures during the COVID-19 pandemic // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 4 (147). — Р.234-240.
Author(s): I. Koretskaya, I. Denisov
Name of article: Analysis of the dynamics of anxious and depressive states of participants in the educational process in countries with different restrictive measures during the COVID-19 pandemic
DOI: 10.51379/KPJ.2021.148.4.031
Abstract. The COVID-19 pandemic, which began in February 2020, continues to this day. The changes in the emotional sphere that occurred at the beginning of the pandemic have been evolving depending on the measures taken by the governments of different countries. The aim of this study was to compare the levels of anxiety and depression in Turkish and Russian students during the pandemic. The study was conducted in two stages: May 2020 (restrictive measures had been introduced for about 2 months) and December 2020 (restrictive measures had been introduced for 9 months).
The choice of countries was determined by different state attitudes to the epidemiological situation.
The HADS (The Hospital Anxiety and Depression Scale), developed for the primary detection of depression and anxiety, was chosen as a research methodology. The choice of the technique was because it has been translated into the national languages of Russia and Turkey and meets all psychometric requirements.
In Russia, where the measures taken by the government were less stringent than in Turkey, the levels of depression and anxiety decreased, in contrast to Turkey, where these levels, on the contrary, increased.
Keywords: distance learning, higher education, COVID-19, anxiety, depression.
The contact details of authors: ikoretskay@mail.ru, denisov.id@gmail.com
Full version of article: DOWNLOAD